Lisa Fogby är förskollärare och utbildad handledare/mentor för nyexaminerade förskollärare i Kalmar kommun.

Böcker, läsning och berättelser har en lång tradition i svensk förskola. Jag minns själv hur jag på dagis på 70-talet fick ligga på en madrass tillsammans med alla andra kompisar i gruppen på vilostunden efter maten och lyssna på fröken, som satt på en stol i mitten av rummet och läste ur en sagobok. Har det format mitt intresse för böcker och läsning, både i mitt privatliv och i min roll som förskollärare? Nej, knappast.

I stället var det mina föräldrar som blev mina läsande förebilder, med en positiv inställning till läsning och berättelser – med eller utan bok. Det blev stunder av lugn samvaro, och jag fick en kavalkad av fantasifulla mentala bilder när de berättade sina historier och anekdoter från sin barndom – om de var sanna eller inte spelade ingen roll.

Läsglädjen mina föräldrar förmedlade under hela min uppväxt visade sig även när de lät mig välja och vraka bland böcker på Varbergs bibliotek eller på den årliga bokrean. Senare blev en av årets höjdpunkter att tillsammans åka till Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg, där jag, utöver att botanisera bland alla intressanta böcker och vackra bokomslag, fick möjlighet att möta personerna bakom böckerna: författarna!

Min uppfattning är att detta har satt positiva spår från min uppväxt, vilket har haft stor betydelse för min inställning till bokens och läsningens värde. Det är något jag har burit med mig både i relationen till mina egna barn och i min yrkesutövning som förskollärare. Det är oerhört viktigt att barn omges av miljöer och människor som värnar om att väcka och upprätthålla läsglädjen. Om jag ska fokusera på förskolans möjligheter vill jag dela några praktiska och relativt enkla tips för att skapa positiva upplevelser av högläsning tillsammans med barnen.

Ha ett brett utbud av böcker av olika slag och genrer, tillgängliga på en eller flera tydliga platser. Koppla gärna litteratur till de olika pedagogiska miljöerna.

Förbered lässtunden genom att i förväg välja ut lämpliga böcker som passar gruppen som ska lyssna. Välj också en plats där alla får plats och har möjlighet att se eventuella bilder och texter. Fundera över om bokvalet ska inspirera till fortsatt lek och samtal eller bidra till att barnen lär sig något, som nya ord.

Dialogisk högläsning fungerar bäst i mindre grupper, så försök hitta tillfällen under dagen när detta kan genomföras. Att läsa utomhus för några barn kan vara en fantastisk upplevelse.

Att läsa en bok rakt igenom utan dialog med barnen ger inte de positiva effekter som högläsning kan erbjuda. Mitt tips är att läsa samma bok flera gånger, inte för barnen utan tillsammans med dem, för att låta dem riktigt fördjupa sig i bokens fantasivärld.

Berätta sagan på olika sätt – med eller utan material och digitala läsverktyg, och kombinera dem med den fysiska boken om det behövs. Ge barnen möjlighet att ta del av samma bok på flera språk om det är relevant.

Det finns många tips och idéer för att skapa en fantastisk högläsningsstund, men i slutändan handlar det mycket om dig som läsare. Ditt bokintresse, engagemang och genuina närvaro smittar av sig. Tillsammans med barnen kan du skapa ett “magic moment” i läsningens förtrollade värld. Bli den läsande förebild varje barn behöver!

SENASTE NYTT

DELA