Pressklipp
Reaktioner och reflektioner – ett urval pressklipp.
Akut att prioritera läsning i skolan
Expertrådet för läsning varnar i Jönköpings-Posten, för att lyssning på texter i skolan riskerar att hämma elevernas läsinlärning.
Enbart förstärkning av tidig läsinlärning räcker inte
Regeringens förslag till förbättrad läsundervisning är alltför ensidigt, skriver Expertrådet för läsning i en debattartikel i Altinget.
Debatt i Göteborgs-Posten: Gör om de nationella läsproven – de testar inte elevernas verkliga läsförmåga
Expertrådet för läsning kritiserar i Göteborgs-Posten de nationella läsprovens, fokus på korta texter och flervalsfrågor, och efterlyser reformer som stärker djupläsning och kritisk förståelse.
Läsförståelse kräver mer än tidig läsinlärning
Expertrådet för läsning kritiserar lärarutbildningsutredningen, för att den inte adresserar behovet av långsiktig undervisning i fördjupad läsförståelse, mängdläsning och litteratur.
250 titlar för läsning – Skolverkets nya läslistor är här
Många lärare saknar vana vid barn- och ungdomslitteratur, och då kan Skolverkets nya läslistor med 250 titlar bli ett värdefullt stöd, menar Jenny Edvardsson i Expertrådet för läsning.
Läsning behöver få större plats i den nya läroplanen
Expertrådet för läsning har idag publicerat en debattartikel på SvD.se, där de framhåller att läsningens roll i skolan behöver stärkas i den kommande läroplanen.
Expertrådet för läsning: Vi välkomnar det nya förslaget
Expertrådet för läsning i en replik i Vi Lärare: ”Vi kan naturligtvis inte annat än att välkomna förslag nummer sju – att stärka läsundervisningen på lärarutbildningen”.
Vi Lärare lyfter Expertrådet för läsning
Vi Lärare lyfter Expertrådet för läsning: Rådet föreslår prioriterad läsundervisning, bemannade skolbibliotek och daglig läsning i skolor.
Nytt expertråd vill avsätta tid för läsning – varje skoldag
SR intervjuar Björn Kohlström i Expertrådet för läsning: Vill avsätta tid för läsning i skolan varje dag