Krönikor
Våra åtta experter har ordet.
Kreativt skrivande
Gy25 – ger utrymme för kreativt skrivande i svenskkurserna. En uppenbar vinst är att vi kan plocka ned klassikerna från piedestalerna och låta eleverna möta dem i ögonhöjd, och det kommer att öka deras förståelse och göra dem mer mottagliga för vad de innehåller.
Läsningen ger glädje och ro. Jag slappnar av och går in i en annan värld.
Behovet av dagliga läsningen har ökat. Fler elever upptäcker vad böckerna har att ge och vill dela den glädjen med varandra, konstaterar läraren Anki Källman som också blir glad av det.
Hur ska vi hitta vår egen identitet om vi inte får utforska språket?
Jag tänker att vi kan prova olika stilar. Likadant som ungdomar provar sig fram i olika klädstilar kan de prova sig fram med olika ord. Högtravande ord som redundans och hegemoni. Slangord som Bre, Aboow, Keff.
Poesi väcker språk, tanke och självkänsla
Poesi har många fördelar och en förmåga att öppna upp - språket, tankarna, läsningen och skrivandet.
Från pärm till skärm
Det räcker alltså inte att gå från skärm till pärm. Det räcker alltså inte att gå från skärm till pärm. Vi måste också gå i den motsatta riktningen. Samtidigt. Dagens och morgondagens elever kommer att behöva bådadera.
I sagans föreställningsvärld
Sagostund med Anna Månsson Nylund, som berättar varför vi ska läsa fler och samtala mer om sagor.
Delad läsglädje är dubbel läsglädje
Jenny Edvardsson läser en av årets Augustprisvinnare och häpnas av både roboten Chop Chop och författaren Linda Bondestam.
Läsglädje som förenar – bli förebilden barnen behöver
Praktiska tips och inspiration för att skapa magiska högläsningsstunder i förskolan.
”Fett nonchalant” – Om språk, elever och det vi inte längre förstår
Vad händer med språket när gamla uttryck glöms och nya tar över? En lektion om Camus blev en språkresa mellan generationer.