Aktuellt
Expertrådets allra senaste nyheter.
Expertrådets krav: Daglig läsning i hela skolsystemet
Expertrådet för läsning vill ha skarpare skrivningar i läroplanen med daglig läsning i alla åldrar. Artikel i tidningen "Vi lärare"
Kreativt skrivande
Gy25 – ger utrymme för kreativt skrivande i svenskkurserna. En uppenbar vinst är att vi kan plocka ned klassikerna från piedestalerna och låta eleverna möta dem i ögonhöjd, och det kommer att öka deras förståelse och göra dem mer mottagliga för vad de innehåller.
Inför krav på daglig läsning i hela skolsystemet!
Expertrådet för läsning har lämnat sitt remissvar till betänkandet ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande”. Rådet välkomnar betänkandet men menar att förslagen inte går tillräckligt långt för att möta de utmaningar vad gäller barns och ungas läsutveckling.
Läsningen ger glädje och ro. Jag slappnar av och går in i en annan värld.
Behovet av dagliga läsningen har ökat. Fler elever upptäcker vad böckerna har att ge och vill dela den glädjen med varandra, konstaterar läraren Anki Källman som också blir glad av det.
Hur ska vi hitta vår egen identitet om vi inte får utforska språket?
Jag tänker att vi kan prova olika stilar. Likadant som ungdomar provar sig fram i olika klädstilar kan de prova sig fram med olika ord. Högtravande ord som redundans och hegemoni. Slangord som Bre, Aboow, Keff.
Poesi väcker språk, tanke och självkänsla
Poesi har många fördelar och en förmåga att öppna upp - språket, tankarna, läsningen och skrivandet.
Alldeles för många elever får lyssna istället för att läsa
Expertrådet för läsning menar att det som under en längre tid har pågått i skolan är ett åsidosättande av läsning, till förmån för lyssning i en debattartikel i tidningen ”Vi Lärare”.
Från pärm till skärm
Det räcker alltså inte att gå från skärm till pärm. Det räcker alltså inte att gå från skärm till pärm. Vi måste också gå i den motsatta riktningen. Samtidigt. Dagens och morgondagens elever kommer att behöva bådadera.
Skolministern uppmanar till remissvar
Fortsatt dialog med skolministern kring läsning. Lotta Edholm uppmanar Expertrådet att lämna remissvar till läroplansutredningen.