Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
I en debattartikel i ”Vi Lärare” betonar Expertrådet för läsning vikten av lustfylld läsning, utan att för den skull göra avkall på nyttan med läsning.
Flera rapporter har visat på att elever läser allt mindre skönlitteratur under skoltid och attityden till läsning har blivit alltmer negativ. Eleverna tycker det är jobbigt att läsa och läsningen har blivit mer av en förpliktelse. Expertrådet för läsning menar att det går att få en mer positiv syn på läsning, som både beaktar förståelsen och betonar upplevelsen, där läsning inte enbart ses som nytta utan också som ett nöje:
”Det här kan bara ske om vi som tar läsning på allvar blir bättre på att förmedla de aspekter som handlar om glädjen och lusten – kort sagt att läsning ges mer angenäma konnotationer.”
Läs debattartikeln i ”Vi lärare”