Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
Skolministern uppmanar Expertrådet för läsning att lämna ett remissvar på läroplansutredningen som tagits fram, så att rådets synpunkter dokumenteras och finns med i den fortsatta processen. Och det har rådet beslutat att göra.
Expertrådet har tidigare lyft frågan om att daglig läsning bör finnas med i kursplanen för alla årskurser, liksom att litteraturen bör vara en del i svenskämnet och inte bara språket. Rådet har också betonat vikten av att fortsätta läsundervisningen i de äldre årskurserna och värdet av litteraturdidaktik på lärarutbildningen.
Redan hösten 2024 träffade Expertrådet för läsning skolministern Lotta Edholm. Diskussionerna handlade om läsning i skolan generellt och vad som krävs i kurs- och läroplaner för att skapa en verklig förändring.
I april i år hade några av ledamöterna i rådet ett uppföljningsmöte med skolministern på utbildningsdepartementet. De ville framföra sina synpunkter på förslaget som tagits fram i läroplansutredningen, vilket ledde till skolministerns uppmaning till remissvar.