Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
I en debattartikel i Göteborgs-Posten den 8 december 2024 kritiserar Expertrådet för läsning de nationella läsprovens nuvarande utformning för att försämra skolans läsundervisning. Proven, som ska bidra till likvärdighet, fokuserar i allt högre grad på korta texter och flervalsfrågor, vilket enligt rådet undergräver elevernas utveckling av djupläsning, kritisk analys och förmågan att formulera kvalificerade svar.
Elever tenderar att använda strategier som sökläsning istället för att ta till sig hela texter, en utveckling som, enligt rådet, är förödande för läsundervisningens långsiktiga mål. De föreslår att proven ska reformeras för att uppmuntra uthållig läsning, djupare förståelse och litterär analys, så att de stärker istället för att försvaga fundamenten för elevernas läsförmåga.
Läs hela debattartikeln i Göteborgs-Posten: Gör om de nationella läsproven – de testar inte elevernas verkliga läsförmåga (publicerad 8 december 2024).