Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
Expertrådet för läsning träffade skolminister Lotta Edholm på utbildningsdepartementet, för att diskutera de frågor som expertrådet anser behöver åtgärdas för att förskolans och skolans arbete med läsning ska få ett större fokus.
Vid ett möte med representanter från Skolverket, diskuterades också hur läsning framställs i de nuvarande läroplanerna för förskola och grundskola. Expertrådet betonade vikten av att ännu tydligare lyfta fram läsning, bland annat genom daglig lästid och som ett verktyg för kunskapsinhämtning. Skolverket uppskattade Expertrådets breda representation från förskola till gymnasieskola och kommer att fortsätta rådfråga ledamöterna i frågor som rör läsning.
Expertrådet för läsning lyfte följande frågor under mötet med Lotta Edholm:
- Förskolan – läsningens betydelse behöver höjas i förskolan och det behöver tydliggöras i förskolans läroplan.
- I grundskolans tidigare år krävs daglig lästräning men det måste kompletteras med högläsning med strukturerade textsamtal. Det är helt avgörande att bägge dessa delar genomförs.
- Den fortsatta läsutvecklingen måste fortsätta genom hela skoltiden.
- Det krävs daglig tid för läsning. Det krävs mycket tid för att bli en god läsare och det är viktigt att man läser texter i flertalet av skolans ämnen.
- Flerspråkighetsperspektiv och läsning som verktyg måste in i lärarutbildningen oavsett vilket ämne som man ska undervisa i. Krävs även vidareutbildning av lärare inom svenska som andraspråk.
- I kursplanen för svenska behöver det förtydligas att man ska läsa hela verk och inte bara delar av verk. Det är viktigt att eleverna får träna på att läsa långa texter och att text är en central källa till kunskapsinhämtning.
Mötet avslutades med en tydlig vilja från alla deltagare på mötet om att ses igen framöver för att fortsätta diskussionen.
Lotta Edholm ska tillsammans med utbildningsminister Johan Pehrson också besöka Ekens skola i Hammarby sjöstad och studera undervisningen där som bedrivs av Anna Persson i rådet.