Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
Inför krav på läsning i hela skolsystemet. Expertrådet för läsning välkomnar i huvudsak betänkandet ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande” (SOU 2025:19), men menar att förslagen om läsning inte går tillräckligt långt för att möta de utmaningar som svensk skola står inför vad gäller barns och ungas läsutveckling.
Stöd för tidig läsundervisning – men det räcker inte. Utredningen föreslår att det i kursplanen för svenska ska skrivas in om ”regelbunden läsning”, men Expertrådet efterlyser skarpare skrivningar i läroplanen.
– Det måste tydligt framgå att elever ska få daglig tid till läsning av sammanhängande texter, både genom högläsning och självständig läsning – i alla skolämnen och i alla årskurser, säger läraren Anki Källman på Expertrådet för läsning.
Expertrådet ställer sig bakom betoningen på den tidiga läs- och skrivinlärningen. Det är avgörande att elever i skolans första år utvecklar fonologisk medvetenhet och bokstavskännedom. Samtidigt varnar rådet för ett för snävt fokus och menar att den grundläggande läsinlärningen tydligt måste kompletteras med en undervisning som skapar språkförståelse. Därtill behöver läsningen löpa som en röd tråd genom hela skolsystemet och i förslaget saknas det i de högre årskurserna.
I utredningens exempeltext för svenskämnets kursplan lyser litteraturen med sin frånvaro. Expertrådet understryker att språk och litteratur är två ömsesidigt beroende delar av ämnet och måste behandlas som en helhet. Att elever får läsa hela litterära verk – inte bara utdrag – är en förutsättning för att de ska utveckla både språk och identitet som läsare.
Nej till undervisningsstrategier i kursplanerna. Rådet avvisar utredningens förslag om att specificera undervisningsstrategier i kursplanerna.
– Det är inte kursplanens uppgift att styra hur läraren undervisar. Det är frågor som snarare hör hemma i lärarutbildning, forskning och kompetensutveckling – inte i politiskt beslutade styrdokument, menar professor Michael Tengberg, Expertrådet för läsning.