Aktuellt
Expertrådets allra senaste nyheter.
Besök hos socialdemokraterna i utbildningsutskottet och på Svenska Akademien
Vad behöver politikerna göra för att främja läsning? Viktig fråga som diskuterades med politiker. Därtill fortsatte rådet dialogen med Svenska Akademien och Litteraturbanken.
Läsglädje som förenar – bli förebilden barnen behöver
Praktiska tips och inspiration för att skapa magiska högläsningsstunder i förskolan.
”Fett nonchalant” – Om språk, elever och det vi inte längre förstår
Vad händer med språket när gamla uttryck glöms och nya tar över? En lektion om Camus blev en språkresa mellan generationer.
Akut att prioritera läsning i skolan
Expertrådet för läsning varnar i Jönköpings-Posten, för att lyssning på texter i skolan riskerar att hämma elevernas läsinlärning.
Nej, min bok är snart slut! Så skapar vi hållbara läsvanor i de tidiga skolåren
Om att bygga en stark läslust och hållbara läsvanor hos elever i årskurs 1–3.
Enbart förstärkning av tidig läsinlärning räcker inte
Regeringens förslag till förbättrad läsundervisning är alltför ensidigt, skriver Expertrådet för läsning i en debattartikel i Altinget.
Debatt i Göteborgs-Posten: Gör om de nationella läsproven – de testar inte elevernas verkliga läsförmåga
Expertrådet för läsning kritiserar i Göteborgs-Posten de nationella läsprovens, fokus på korta texter och flervalsfrågor, och efterlyser reformer som stärker djupläsning och kritisk förståelse.
Läsförståelse kräver mer än tidig läsinlärning
Expertrådet för läsning kritiserar lärarutbildningsutredningen, för att den inte adresserar behovet av långsiktig undervisning i fördjupad läsförståelse, mängdläsning och litteratur.
250 titlar för läsning – Skolverkets nya läslistor är här
Många lärare saknar vana vid barn- och ungdomslitteratur, och då kan Skolverkets nya läslistor med 250 titlar bli ett värdefullt stöd, menar Jenny Edvardsson i Expertrådet för läsning.