Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.

På årets Bokmässa i Göteborg deltog Expertrådet för Läsning för att diskutera Sveriges utmaningar och möjligheter när det gäller elevernas läsförmåga, och vad som krävs för att landets elever ska bli läsare. ­Medverkade gjorde Lotta Edholm, skolminister. Från Expertrådet för läsning deltog Anki Källman, grundskollärare, Jenny Edwardsson och Björn Kohlström, gymnasielärare. Programledare var Karin Hübinette, journalist.

Expertrådet för Läsning diskuterade de stora utmaningarna kring läsning i Sverige, inklusive det faktum att var fjärde 15-åring har svårt att förstå en enkel text.

Björn Kohlström påpekade att lärare ofta är för lite involverade i skoldebatten, trots deras omfattande kunskap om läsning. Lotta Edholm instämde och betonade behovet av att lyssna mer på lärarna, särskilt de som undervisar i svenska och i yngre åldrar. Samtidigt pekade Anki Källman på att för lite tid ägnas åt läsning i skolorna, och Jenny Edwardsson efterlyste bättre utbildning för lärare i hur man arbetar med texter i klassrummet. Diskussionen tog också upp behovet av tidiga stödinsatser för elever med lässvårigheter och en bredare satsning på läsning genom hela skolsystemet.

Expertrådet betonade att läsning inte bara är en fråga för svenskämnet utan måste genomsyra hela skolsystemet. Det krävs en bred mobilisering av samhället för att skapa en kultur där läsning prioriteras, både i skolan och på fritiden. Avslutningsvis framhölls betydelsen av att återgå till grunderna i läsinlärning och att se till att böcker och biblioteksresurser blir tillgängliga för alla elever.

Expertrådet för Läsning kommer att fortsätta sitt arbete för att lyfta läsningen på den politiska agendan och driva på för att elever i Sverige ska få de verktyg och den tid de behöver för att bli starka läsare.

SENASTE NYTT

DELA