Anna Persson är svensklärare på högstadiet.
Hampus Jarnlo skrev en krönika i “Vi lärare” den 14 maj 2024; ”Elevernas bristande uthållighet skapar enorma utmaningar”, om elever och ungas uthållighet. Han menar att föräldrar har ett stort ansvar i att träna sina barn i uthållighet. Ja, visst, säger jag. Såklart behövs träning, men hur?
Idag har barn en smarttelefon redan vid 9–10 års ålder. De allra flesta säger att de slappnar av genom att titta på ”reals”. Att ”skrolläsa” har blivit hjärnans sätt att slappna av. Hur ska vi träna uthållighet om hjärnan vill slappna av genom att se snabba bilder och ”reals”?
-Får vi ha rast en stund och titta på mobilerna? frågar ungdomarna ibland. Hur ska hjärnan få rast eller paus om den måste titta på snabba reals? Ungdomarna har inte uthållighet att fokusera på kunskapsinhämtning men hjärnan ska orka ta till sig snabba reals … Ett plus ett blir noll.
För att kunna ta till sig kunskap genom tryckt text behöver vi träna på att läsa. För att kunna spela tv-spel på en bra nivå behöver vi träna. För att kunna lyfta tunga vikter behöver vi träna våra muskler. Allt kräver träning. Uthållighet kräver träning. Jag håller med Hampus Jarnlo i att föräldrarna har ett stort ansvar i att träna sina barn i uthållighet. Så hur ska det då gå till?
Vi har blivit rädda för att ha tråkigt. Vi vill vara uppkopplade för att inte hamna efter i samhällsdebatten. När det kommer till unga idag, tror jag att många är så pass vana till att ta del av att ständigt omges av andras liv IRL; det vill säga vad kompisar och influensers gör just i detta nu. Att inte veta, inte ha koll och att inte vara uppdaterad anses som ”nördigt”.
Har vi skapat allt detta genom digitaliseringen i skolan? Vi har gett alla elever egna datorer eller Ipads för att kunna följa undervisningen, men vi har även spätt på det faktum att elever i skolan har ett verktyg till uppkoppling – även när vi konfiskerar deras telefoner.
En rapport från PISA publicerades nyligen i Dagens Nyheter, om att läsförståelsen bland unga är sämre än vad den någonsin varit. Forskarna tror att det beror på pandemin, men också på digitaliseringen. Sverige gjorde en stor satsning på digitala verktyg och var först i världen med att se till att alla elever i skolan fick ett eget digitalt verktyg. Mycket bra satsat, men vad har detta gjort med våra barns hjärnor och läsförmåga? Med uthålligheten?
Jag tror att ungas hjärnor (ja, kanske vuxnas också) behöver lugn och ro. Det är kanske inte så konstigt att yogan fått ett stort uppsving den senaste tiden. Var och varannan går på yoga. Kanske för att få lugn och ro?! Jag är övertygad om att om vi behöver lugn, och att våra hjärnor behöver ro.
Vi behöver stänga av alla digitala verktyg ett tag och återgå till något analogt, så som att läsa en bok. Våra hjärnor behöver lugn och ro. Genom att läsa skönlitteratur kommer vi ner i varv, och tränar uthållighet både i skolan och i hemmet.