Jenny Edvardsson är adjunkt i utbildningsvetenskap och doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hon är lärare i svenska, historia och i svenska som andraspråk mot SFI.

Frågan kom från en av mina lärarstudenter i våras. Det är inte första gången jag får frågan. Den dyker upp då och då och varje gång försöker jag berätta hur jag väljer ut de böcker som jag vill läsa. Nu kommer du också att få ta del av mina strategier.

För det första ser jag till att årligen beställa hem Barn- och ungdomsbokskatalogen, som Kulturrådet ger ut lagom till Läslovet (vecka 44). I denna katalog finns över 200 boktips på böcker från det senaste året. En guldgruva med andra ord. Ur denna katalog brukar jag välja ut de böcker som verkar intressanta för min undervisning (exempelvis utifrån tema, författare eller land) och sedan läser jag dessa böcker.

För det andra följer jag de stora litteraturpriserna för barn- och ungdomsboksförfattare. Jag tänker exempelvis på ALMA-priset, Augustpriset och Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris och Ibby Sveriges Peter Pan-pris samt Honour list, för att bara nämna några. De böcker eller författarskap som prisas läser jag alltid.

För det tredje ser jag till att få nyhetsbrev från de stora svenska barnboksförlagen. Genom breven får jag med jämna mellanrum tips på ny litteratur. Sedan följer jag också en del av förlagen i sociala medier för att den vägen få boktips. Här gör jag ett urval, liknande det för Barn- och ungdomsbokskatalogen, och läser exempelvis de böcker som på ett eller annat sätt handlar om psykisk ohälsa om jag vet att det är ett tema som kommer att vara en del av min undervisning.

För det fjärde går jag med jämna mellanrum in på de stora digitala bokhandlarna och gör riktade sökningar på vissa ålderskategorier, exempelvis Unga vuxna eller 9-12, för att där se vad som toppar listorna eller vad som är på gång. Här läser jag sedan de böcker som många gillar.

De sista åren har jag också börjat följa taggen #booktokTikTok för att se vad som trendar och vad det är som unga gillar att läsa. Här läser jag en del av det som trendar, framför allt det som finns översatt till svenska.

Genom dessa olika strategier får jag ett brett utbud av böcker att förhålla mig till. Det viktigaste blir sedan att avsätta tid till att läsa dessa böcker och det ser jag till att ta mig. Under vissa perioder under läsåret läser jag i stort sett bara barn- och ungdomsböcker och njuter av att få ta del av den bokutgivning som finns i Sverige.

Så här gör jag och kanske kan mina strategier hjälpa dig att hitta böcker som du vill läsa på egen hand eller tillsammans med dina elever.

SENASTE NYTT

DELA