Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
I en debattartikel i Altinget lyfter Expertrådet för Läsning att regeringens förslag till förbättrad läsundervisning är alltför ensidigt. Förslaget, som ingår i lärarutbildningsutredningen, fokuserar på tidig läsinlärning genom avkodning och phonics-metoden. Detta är en viktig satsning, men otillräcklig för att lösa den så kallade läskrisen.
För att elever ska utveckla avancerad läsförmåga krävs betydligt mer. Utöver att lära sig avkoda ord behöver de utveckla ett brett ordförråd, läsflyt och förmåga att tolka och kritiskt granska texter av olika genrer. Detta kräver strukturerad undervisning av kunniga lärare med fokus på långsiktig träning genom högläsning, textsamtal och explicita lässtrategier – områden som inte täcks i utredningens nuvarande förslag.
Läsning är inte bara en fråga för svenskämnet. En god läsförmåga är central för att lyckas i skolans alla ämnen och för att förstå sin omvärld. Expertrådet menar därför att lärarutbildningarna måste breddas för att säkerställa att eleverna får den kvalificerade läsundervisning som krävs för att möta framtidens utmaningar.
Undertecknat av Expertrådet för Läsning:
Jenny Edvardsson, Björn Kohlström, Ann-Christin Källman, Elisabeth Linnér Fogby, Jessica Mellgren, Anna Månsson Nylund, Anna Persson och Michael Tengberg.