Jessica Mellgren är lärare i svenska som andraspråk åk 1–6.

I ett samhälle där desinformationen flödar tänker jag ofta på Sverker Sörlins ord om att bildning är ”kunskap som gör att människor delar något, lär sig veta tillsammans”, som han skriver i Till bildningens försvar. När jag slår upp ordet bildning i SAOL läser jag ”breda kunskaper”. Men vilka breda kunskaper jag vill förmedla till mina elever?

Bildning är mer än faktakunskaper. Det handlar också om att eleverna ska få öva sig på att använda sig röst, utveckla tilltro till sin egen förmåga och växa som människor. Att känna nyfikenhet, en vilja att lära sig mer och förstå världen och sig själva lite bättre. Odla sin kreativitet och fantasi. Vad kan vara bättre än att läsa skönlitteratur?

När vi läser tillsammans möter vi olika människors livssituationer och ställs inför dilemman som eleverna kan känna igen sig i och ibland inte. I klassrummet skapas ett sammanhang och en gemensam referensram som successivt växer när vi samtalar och skriver om innehållet i texterna.

I Barbro Lindgrens Sagan om den lilla farbrorn möter vi en ensam och utstött man som söker en vän och finner en hund. Lyckan är total. Men när en flicka en dag kommer och slår sig ner på bänken bredvid hunden och farbrorn, slår svartsjukan till och farbrorn flyr till skogs. I konflikten som uppstår tränas eleverna i att se texten utifrån olika karaktärers perspektiv.

I Dom som bestämmer, av Lisen Adbåge drar ett gäng runt på skolgården och bestämmer vad andra barn får och inte får göra. Vi tar avstamp i texten och elever reflekterar över frågor som Är jag ibland en som vill bestämma och har svårt att lyssna på mina kompisar? Hur kan jag tänka när någon vill bestämma över mig?

Vitvivan och Gullsippan skriven av Pija Lindenbaum, handlar om en grupp föräldralösa barn som bor på ett barnhem. Där är de uppdelade i två grupper, Vitvivan och Gullsippan. Vitvivan får spela badminton, måla tavlor med fina penslar och bada. Gullsippan tar hand om disken, tvättar och putsar skor. En dag får ett av Vitvivans barn nog av orättvisorna och kommer på en lösning. Läsningen tar oss vidare till medborgarrättskämpen Rosa Parks och vad som hände när hon vägrade ge upp sin plats på bussen.

En annan aspekt på bildning är vårt gemensamma kulturarv. Vad kan äldre texter säga till oss idag? Hur skapar de samhörighet mellan generationer? Jag läser just nu Bröderna Lejonhjärta med mina sva-elever. Vi läser om livet i Nangijala och hur Jonatan resonerar kring att vara modig.

Inför en spelning i somras sa artisten Thomas Stenström ”Jag har alltid pratat om mitt förakt mot främlingsfientlighet. Skulle jag sluta med det för att det kommer sjukt mycket folk på mina spelningar skulle jag bara vara en liten lort”. Astrids ord lever vidare.

Jag vill att mina elever ska förstå referenser som att vara en liten lort och Vi ses i Nangijala och vara en del av kulturen och vårt demokratiska samhälle. ”Bildning är inte mätbar. Förståelse och insikt är svåra att fånga med en formel”, skriver Sörlin. Elevernas nyfikenhet och kreativitet är värden som är svåra att bedöma men viktiga att värna om.

SENASTE NYTT

DELA