Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.

I en artikel i ”Vi Lärare” berättar Expertrådet för läsning om sitt remissvar till betänkandet ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande” (SOU 2025:19).
I stora delar är man positiv men Expertrådet vill ha skarpare skrivningar i läroplanen.

– Det måste tydligt framgå att elever ska få daglig tid till läsning av sammanhängande texter – både genom högläsning och självständig läsning – i alla skolämnen och i alla årskurser, säger lärare Anki Källman i expertrådet.

Expertrådet ser en risk för ett allt för snävt fokus – och efterlyser att ”tanken om en successivt utvecklad läsförmåga måste löpa som en röd tråd genom hela skolsystemet”.

– Vi i Expertrådet är också emot att det saknas skrivningar i kursplanen om att litteraturen är ett centralt inslag, säger Anna Persson.

Läs hela artikeln i ”Vi lärare”

SENASTE NYTT

DELA