Krönikor
Våra åtta experter har ordet.
Nej, min bok är snart slut! Så skapar vi hållbara läsvanor i de tidiga skolåren
Om att bygga en stark läslust och hållbara läsvanor hos elever i årskurs 1–3.
Texten som det bultande hjärtat
Skönlitteratur, högläsning och samtal kring texter ger mig energi i en tid av försämrade förutsättningar och tidsbrist i skolan.
Bly, (h)järn(a) och lera: och fortfarande långt till april
Från svarta krumelurer på pappret till ett intrikat system av signaler i hjärnan blir text till liv, ord blir erfarenhet och november blir plötsligt något mer än ett mörkt täcke av blöta löv.
Skapa läsengagemang genom samtal i klassrummet
Talspråksutveckling är avgörande för yngre elevers läs- och skrivutveckling, men hur mycket tid lägger vi faktiskt på samtalsundervisning?
Läsning är …
Vad är egentligen läsning och vad händer med oss när vi läser en bok? För mig är läsning något magisk.
Sagan bygger språkliga broar
Så arbetade vi med läsning på min förskola, så att alla föräldrar och barn blev inkluderade.
Utan läsningen skulle jag ha svårt att överleva
Läskampanjer fyller säkert en viktig funktion, men det kan finnas en risk att vi betonar nyttoaspekten med läsning för mycket, på bekostnad av det nöje som det innebär.
Genom läsning växer glädje och vetgirighet
Genom läsningen växer glädjen, vetgirigheten och uthålligheten i allt lärande. Vi vet att rikligt med daglig lästid är avgörande för att alla elever ska kunna utveckla en god läsförmåga.
Speglar och fönster – vikten av mångfald i litteraturen
Litteratur ger oss möjligheter att kliva in i nya världar, se bortom det bekanta och möta det främmande. Böcker som belyser mångfald är en nyckel till meningsfull läsundervisning.