Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
Expertrådet för läsning riktar kritik mot den nyligen presenterade lärarutbildningsutredningen, för att inte tillräckligt adressera vikten av fördjupad läsförståelse i skolan.
Den 3 december tog utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm emot lärarutbildningsutredningens betänkande vid en pressträff med utredaren Peter Honeth. Utredningen betonar evidensbaserade metoder som phonics (ljudmetodik) och kognitionsvetenskap för tidig läsinlärning, vilket får stöd av Expertrådet för läsning. Samtidigt pekar rådet på att fokus enbart på avkodning och grundläggande läsinlärning är otillräckligt.
– Det är positivt att vikten av läsinlärning lyfts fram, men en utvecklad läsförmåga handlar om mycket mer än avkodning och ordförståelse, säger Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete och medlem i Expertrådet för läsning, till Altinget 3/12-2024.
För att främja fördjupad läsförståelse efter den grundläggande läsinlärningen behövs ett bredare perspektiv. Tengberg lyfter betydelsen av mängdläsning, strukturerad undervisning i läsförståelse, och litteraturundervisning. Han påpekar att läsförståelse inte utvecklas automatiskt utan kräver systematiskt arbete av kunniga lärare genom hela skoltiden.
– Om vi ska komma till rätta med läskrisen krävs strukturerad undervisning av kunniga lärare i alla årskurser och ett bredare angreppssätt, säger han.
Expertrådet efterfrågar att lärarutbildningen stärker kompetensen kring långsiktigt läsarbete och föreslår att den planerade reformen, som ska träda i kraft 2027, kompletteras för att bättre möta elevernas behov av fördjupad läsförståelse.