Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
Expertrådet för läsning firade Läromedlets dag den 8 november, på Läromedelsförfattarnas mingel tillsammans med andra engagerade aktörer. Bland talarna fanns Jessica Mellgren, lärare i svenska som andraspråk i åk 1–6 och medlem i Expertrådet för läsning, samt Gustaf Fridolin, tidigare utbildningsminister och numera särskild utredare för läromedelsutredningen.
Jessica Mellgren lyfte fram att hon använder mest skönlitteratur i sin undervisning, även för nyanlända elever. Hon påpekade dock att läromedel ger eleverna möjlighet att arbeta självständigt, på sin egen nivå för att systematiskt utveckla sina färdigheter. Hon delade också en personlig berättelse om hur ett kvalitativt läromedel blev avgörande när hon nyligen tog emot en nyanländ elev utan tidigare skolbakgrund och som inte kunde läsa eller skriva på sitt modersmål.
Gustav Fridolin reflekterade över sina erfarenheter som särskild utredare för läromedelsutredningen och betonade vikten av att läromedel är centrala i undervisningen.
Läsningens kris i svenska klassrum diskuterades och att elever i årskurs 9 läser allt mindre. Endast hälften läser facklitteratur dagligen, och hela 87 procent läser inte skönlitteratur i skolan. Detta har lett till att många elever saknar grundläggande läsförmågor, vilket påverkar undervisningen i texttunga ämnen som SO och NO. Jessica beskrev detta som en anpassning bort från läsning, där lärandet i stället ofta sker genom filmer och berättande.
För att vända utvecklingen behövs daglig tid för högläsning, strukturerade textsamtal och fler läsande förebilder bland både elever och lärare. Jessica uttryckte att det också krävs att man som lärare själv behöver läsa, för att kunna arbeta effektivt med läsning och hon belyste samspelet mellan skönlitteratur och läromedel i ett läsfrämjande arbete.
Gift Blessing framförde sedan en raplåt om läromedel – troligen den första i sitt slag! Ett stort tack riktades till alla läromedelsförfattare, vars arbete spelar en avgörande roll för att rusta barn och elever för framtiden.