Jessica Mellgren är lärare i svenska som andraspråk åk 1–6.
En aprildag för några år sen uppmärksammades H.C Andersens födelsedag med bokprat på min skola. För att möta olika behov och intressen hade jag plockat ihop några olika titlar som jag presenterade för sexorna. Efter en lång och intensiv dag, tog jag en sväng förbi biblioteket på vägen hem. Plötsligt hörde jag någon ropa: ”Jessica, vad hette den där boken?” Jag tittade upp och såg tre grabbar från sexan i samspråk med en bibliotekarie. Det var särskilt en bok som hade fångat deras intresse. Min trötthet förbyttes till ren och skär eufori. De hade gjort sig besväret att gå till biblioteket i centrum för att låna en bok. Som tur var fanns boken inne och nöjda gick de hem. Kanske är det för att det var de svårflörtade pojkarna som fängslades av en bok, som gör att det här minnet är kvar. Ju äldre eleverna blir, desto större blir motståndet till läsning och mest motstånd visar pojkar.
”Bara så att du vet, jag hatar att läsa och skriva”. Det var i början av höstterminen i åk 5 och en ny elev skulle börja läsa svenska som andraspråk med mig. Eleven såg sig inte som en läsande person och hade en låg tilltro till den egna förmågan. Jag antog utmaningen och tre månader senare var gruppen inne i slutfasen av ett längre poesiarbete. Eleven satt och läste Du är ett moln, av Mårten Melin när han skrattade till och sa helt spontant: ”Lyssna på det här” och började högläsa dikten:
Tack ni två
Tack till dig
för att du finns här.
Och så tack
till Skolverket
som bestämt att
alla ska gå i skolan,
som tvingar dig
att gå hit.
Det var knappt att jag förstod vad som precis hade skett. Hans omedelbara reaktion på texten avslöjade att han hade blivit berörd och viljan att dela den med klasskamraterna gjorde mig extra glad. Läsundervisningen behöver göras tillgänglig för eleverna. Den gemensamma högläsningen är vägen in i texten. När jag läser högt för mina elever, tänker högt och för en dialog om innehåll och språk, då sänks trösklarna och läsningen blir mer angelägen. Eleverna ställer frågor och reflekterar och jag bekräftar deras tankar. Textsamtalet är en grundläggande del i en framgångsrik undervisning. Alla elever kan reflektera över en text, och när deras tankar bekräftas stärks självförtroendet och känslan av att de duger. Litteraturens kraft ligger till stor del i den gemenskap som uppstår när vi delar en läsupplevelse.
Boken som pojkarna i årskurs 6 hade fastnat för var ”Vi kommer snart hem igen”, skriven av Jessica Bab Bonde och illustrerad av Peter Branting. Det är en seriebok som skildrar sex människors livsöden under Förintelsen. Hédi Fried, Livia Fränkel och Emerich Roth är några av överlevarna som vi får följa. En oerhört gripande och smärtsam läsning, förstärkt av starka illustrationer. En bok med rikt innehåll som väcker tankar, känslor och frågor, och kan locka den omotiverade eleven in i böckernas storartade värld.