Expertrådet för läsning är ett fristående råd som består av utvalda lärare, förskollärare och forskare.
I en debattartikel i Jönköpings-Posten lyfter Expertrådet för läsning en oroande utveckling: allt fler elever får lyssna på texter i skolan istället för att läsa dem själva. En enkät från Vi Lärare, där 1600 lärare deltog, visar att drygt hälften av eleverna ofta eller alltid lyssnar på texter istället för att läsa. Expertrådet, menar att detta riskerar att hämma elevernas läsinlärning och deras förmåga att förstå och bearbeta text.
Att läsa med ögonen är avgörande för att koppla samman bokstäver och ljud – en grundförutsättning för att bygga en stabil läsförmåga. Expertrådet poängterar att läsning inte bara handlar om tekniska färdigheter utan också om att utveckla kritiskt tänkande och djup förståelse för textens innehåll.
Även om lyssning kan vara ett värdefullt komplement för vissa grupper, som elever med dyslexi eller nyanlända, bör det aldrig ersätta den dagliga, strukturerade läsundervisningen som krävs för att skapa självständiga läsare. Expertrådet efterlyser tydligare riktlinjer från Skolverket och långsiktiga satsningar på evidensbaserat stöd till elever med lässvårigheter.
Debattartikeln i Jönköpings-Posten: Expertrådet: ”Akut att prioritera läsning i skolan” (publicerad 19 december 2024).