Krönikor
Våra åtta experter har ordet.
I sagans föreställningsvärld
Sagostund med Anna Månsson Nylund, som berättar varför vi ska läsa fler och samtala mer om sagor.
Delad läsglädje är dubbel läsglädje
Jenny Edvardsson läser en av årets Augustprisvinnare och häpnas av både roboten Chop Chop och författaren Linda Bondestam.
Läsglädje som förenar – bli förebilden barnen behöver
Praktiska tips och inspiration för att skapa magiska högläsningsstunder i förskolan.
”Fett nonchalant” – Om språk, elever och det vi inte längre förstår
Vad händer med språket när gamla uttryck glöms och nya tar över? En lektion om Camus blev en språkresa mellan generationer.
Nej, min bok är snart slut! Så skapar vi hållbara läsvanor i de tidiga skolåren
Om att bygga en stark läslust och hållbara läsvanor hos elever i årskurs 1–3.
Texten som det bultande hjärtat
Skönlitteratur, högläsning och samtal kring texter ger mig energi i en tid av försämrade förutsättningar och tidsbrist i skolan.
Bly, (h)järn(a) och lera: och fortfarande långt till april
Från svarta krumelurer på pappret till ett intrikat system av signaler i hjärnan blir text till liv, ord blir erfarenhet och november blir plötsligt något mer än ett mörkt täcke av blöta löv.
Skapa läsengagemang genom samtal i klassrummet
Talspråksutveckling är avgörande för yngre elevers läs- och skrivutveckling, men hur mycket tid lägger vi faktiskt på samtalsundervisning?
Läsning är …
Vad är egentligen läsning och vad händer med oss när vi läser en bok? För mig är läsning något magisk.